Hvor bevæger jeg mig hen i forhold til projektet DEP 4

 Noter DEP modul 4, 5 undervisningsgang

Digitek og Didaktisk Design

Prezi, ligger på skoletube, præsentationsprogram, kan bruges i stedet for Powerpoint.
Faget determinere hvilke teknologier giver mening, der er selvfølgeligt nogle der fungere til alt, men man skal også være bevidst om hvad man kan se sig selv og eleverne i.
”Får vi en bedre læring gennem den legende digttal-baserede undervisning?”, er der evidens for dette og er det vores opgave at tilrettelægge undervisningen efter elevernes attention span, og deres tilgang til viden i fritiden. Fremmer denne undervisning de værdier vi ønsker i dag, 21´first century skills. Får vi sikret os at eleverne lærer de basis skills der er grundlæggende for at klare sig i det daglige liv.
Vi skal designe didaktisk så eleverne bliver inspirerede til at undersøge.
Dagens tema:
Didaktisk design:
Faglighed og scenariedidaktik:
SOSO H har i deres tec-lab lavet scenariedidaktiske rum, det giver mulighed for at eleverne kan lave virkelighedsnær undervisning, og muligheden for at lave tværfaglige projekter.
Hvad er faglighed:
Faglighed er et perspektiv
En interesse
En social konstalation
En systematisk tilgang til verden
En identitet: et sprog, en procedure, en måde at lave opgaver på, og en samling af artefakter.
Hvad er didaktisk design?
Hvem skal gøre hvad, med hvem, hvornår, hvordan. Didaktiske hv-spørgsmål. Him og Hippe
Didaktik er et udtryk for valg, dikteret af rammer, evner, og elevgruppe.
Gilly Salmon- Emoderation etivties ect.
Social konstruktivist, læring er noget der forgår mellem mennesker, men som en internalisret proces.
5 stages model:
Adgang og motivation
Online socialsering
Informationsudvæksling
Videnskonstruktion
Vidensudvikling
Samlet er modellen det skellet der kan skabe succesfuld digital eller blended undervisning.
Graden af collaboration stiger gennem modellens trin. Læreren er den kraft der skal få eleverne fr trin  til trin.
Samarbejde er i fokus, motivation og collaboration er i fokus.
1: Nem adgang til teknologierne, og motiveres til at bruge dem, forståelse for hvordan det virker er essentielt for succes. En introduktion til en digitalplatform, arbejdsmåde, det teknologiske virkemidler må ikke overskygge undervisningens indhold. Små intro videoer til plaformen, kan introducere eleverne, mindre opgaver til navigation på platformen. (Brug dette til Thinglink)
2: Team Building, skabe identiteter og et micro-miljø i klassen, sociale rammer, trykke læringsrum. Mindre grupper til fremlæggelser og diskussion. Grupperum til opgaveløsning, diskussion og dialog, arrangeret af underviseren og det er vigtigt at læreren har adgang til rummene, og kan deltage og give feedback, feedup og feedforward. Det er vigtigt at eleven kender til hvordan man samarbejder, og kender sin rolle i gruppen, og er opmærksom på at skifte rolle gennem forløbet. Eleverne kan godt være moderatore i undervisningen og tage en del af underviserrollen.
3: Informations udveksling, giv din mening og viden til kende. Finde viden, give den til gruppen, personlige oplevelser. Hvordan giver man sin viden til kende, 
4: Videns udvikling: kondencering af viden, samling af trådene og konsensus skabende aktivitet. 
5: Review: hvordan lærer vi, læring og erfaring herom er vigtigt. Forstå egne lærings-strategier, peer to peer review, debat om det at lære og turde tale om hvordan man lærer, hvad der fungerer 
Læreren laver et storyboard som viser de forskellige trin, og beskriver hvornår eleverne er klar til det næste trin. Det er vigtigt at hele forløbet er tænk igennem og at eleverne er familiære med alle de teknologier der skal bruges i forløbet.
Storyboard: Linket i Its-learning.
Step 1 blueprint: Hvad vil du/ I?
1- Hvad er din vision med forløbet?
2- Hvad er hjertet og sjælen i din undervisning?
3- Hvordan vil kursisterne kunne mærke ”forskellen” efter dit kursus?
4- Er det fremtidssikret?
5- Er det ambisiøst?
6- Er det kort? Formuler bullets!
Prøv at bruge dette skema, og det der ligger i Hanes Powerpoint, indsæt praksisudfordringen i dette, og brug det til at skabe klarhed over projektet.
Den didaktiske planlægnings hv-spørgsmål
Hvad vil jeg gerne opnå med underviningen?
Med hvem forgår undervisingen?
Hvornår i uddannelsesforløbet foregår undervisningen?
Hvordan skal undervisningen afvikles, teori, praktik, fjernundervisning?
Hvilke digitale teknologier ønsker jeg at bruge?
Hvorfor lige disse digitale teknologier og ikke andre?
Hvordan kommer mit socialkonstruktivistiske læringssyn til syne i undervisningen?
Hvordan stilladseres elevens læring i undervisnigen, hvordan styrker jeg deres digitale/teknologiske forståelse?
Hvilke teoretikere står jeg på skuldrerene af?
Hvad er rammerne om undervisningen?
Hvordan skal undervisningen evalueres?
Mulige projekter til DEP modul opgave:
(Undervisning i materialelære for tømrerelever på gf1.)
Fordele ved at vælge dette forløb:
Ulemper ved at vælge dette forløb:
(Undervisning i materialelære for tømrerelever på H1 og eller H2)
Fordele ved at vælge dette forløb:
Ulemper ved at vælge dette forløb:
Billedportal hvor der ligger billeder til anvendelse for undervisning mm.
www.creativecommmons.org
 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Samfund og dannelse